Vegetarisme is een wereldwijd ingeburgerde voedingswijze. Vegetariërs eten geen vlees of vis, schaaldieren of insecten. Ze focussen zich dus vooral op fruit, groenten, granen, peulvruchten, noten en natuurlijke vetten, aangevuld met zuivel, honing en eieren.

Vegetarisme kan een gezonde levensstijl met zich meebrengen, niet alleen uit milieu- of dierenwelzijnsoverwegingen, maar ook voor mensen met gezondheidsproblemen, zoals bijvoorbeeld een te hoge cholesterol of overgewicht.

Heb je als FLAVR-chef vegetarische klanten, familie of vrienden? Dan geven wij je hier enkele tips om een lekkere vegetarische maaltijd klaar te maken!

1. Forget about the meat!

Wanneer je nadenkt over welk gerecht je wilt eten, bedenk dan welke groenten je graag wilt eten, in plaats van welk stuk vlees. Als je op deze manier denkt, dan zal je sneller inzien dat lekker koken ook kan zonder vlees of vis. 🥩❌

2. Gebruik andere smaakmakers

Wanneer je vlees weglaat uit een recept, lijkt het soms alsof je nog maar weinig smaak hebt in het gerecht. Werk daarom met andere smaakmakers. Kaas wordt vaak gebruikt, zoals geitenkaas of fetakaas. Maar ook zongedroogde tomaatjes, hummus of avocado’s kunnen de blikvanger zijn van een gerecht. Ga ook zeker eens voor Paneer! Dit is een kaas die  in de Indiase keuken veel gebruikt wordt. Hij smelt niet als je hem bakt of grilt en hij geeft een lekker extra smaakje aan een curry of salade. Ook halloumi is een smaakvolle optie. 🧀😋

 

3. Kies voor een vleesvervanger

Vleesvervangers zijn producten die lijken op vlees door hun structuur, vorm en textuur en/of door de voedingswaarde die je eruit haalt. Er zijn twee soorten vleesvervangers: enerzijds heb je de traditionele vleesvervangers zoals tofu, tempé en seitan. Dit zijn weinig bewerkte producten, die al eeuwenlang gebruikt worden. Aan de andere kant is het ook de moeite om eens te kijken naar de nieuwe vleesvervangers: dit zijn meer bewerkte producten, zoals vegetarische burgers of vegetarisch gehakt. Deze producten kan je meteen gebruiken. Overdrijf echter niet met deze  producten, want ze bevatten veel verzadigde vetten en die leiden tot zaken als te hoge cholesterol.

4. Experimenteer met nieuwe concepten!

Wanneer je vlees of vis niet centraal zet in een gerecht, ontstaan er spontaan nieuwe en lekkere combinaties: wokgerechten, quiches, groenten in filodeeg… Doe inspiratie op bij de Italiaanse of de Aziatische keuken: beiden weten als geen ander hoe je gerechten zonder vlees of vis klaarmaakt 👨‍🍳

 

5. Proteinssss

Denk aan eiwitbronnen. Vlees wordt vaak gezien als dé bron van eiwitten, maar je kan deze ook uit andere ingrediënten halen. Zorg daarom bijvoorbeeld voor volkoren granen, noten/zaden, pitten of peulvruchten. De meest voedzame zijn kikkererwten, rode bonen en linzen.

6. Volg de seizoenen

Ga in de herfstmaanden voor pompoenen en knolselder, in de lente vind je dan weer veel peulvruchten, zoals tuinboontjes en peultjes. Door met de seizoenen mee te koken zul je elke keer weer nieuwe inspiratie krijgen en ontdek je steeds opnieuw nieuwe vegetarische gerechten. 🥗🥦

 

 

Zoals je hebt kunnen lezen, moet de vegetarische keuken zeker niet onderdoen voor de traditionele, vleesrijke Belgische keuken, en heb je in bovenstaande blog inspiratie gevonden voor overheerlijke vegetarische gerechten 👊